home

Club-nieuws

Verslag van het evenement Vlijmen

18 tot 21 september 2014

We staan met achtien caravans op een gezellig veldje van boerderijcamping ’t Ven in Vlijmen. Vanwege het mooie nazomerweer zijn al veel equipes een paar daagjes eerder naar de camping gekomen. Op ons veld staat tevens een grote vuurkorf, waarmee we op dinsdagavond een heus kampvuur maken. We zitten gezellig rond het vuur te borrelen en draaien gezellige meezingmuziek.

Op donderdag begint het evenement officieel en we drinken ‘s morgens  koffie met elkaar op het veld. Gré opent het evenement en vertelt in het kort het programma.
In de middag gaan we klootschieten in de buurt van de camping. We worden ingedeeld in zes teams. We spelen in twee teams tegen elkaar. Het parcours is twee paden in de buurt van de camping, die langs een kanaal lopen. Na ca. 2 uur spelen zijn we terug bij het begin en gaan we terug naar de camping. We hebben van de organisatie een pak pannenkoekenmeel gekregen, waarmee we ‘s avonds in de kring pannenkoeken bakken. Het is erg gezellig en we hebben nog steeds prima weer.

Vrijdag, 19 sept. fietsen we al vroeg naar het mooie stadje Heusden. Op de markt ontvangen we de opgave van een wandelpuzzeltocht door Heusden. Door middel van foto’s volgen we de wandelroute, met onderweg allerlei vragen waar we het antwoord op moeten zoeken. Na de puzzeltocht, drinken we gezamenlijk koffie met appeltaart in eetcafé Havenzicht.

Daarna wandelen we naar de haven, waar onze rondvaartboot Wiljo ligt. We varen langs de Maas, daarna door het Heusdens kanaal en tenslotte naar de Dode Maas. Deze loopt dood, dus varen we dezelfde route terug. We passeren de dorpjes Wijk en Aalburg en Neder Hemert. Het is een prachtige vaartocht met heerlijk vaarweer. Na ca 1,5 uur zijn we weer terug in de haven. Daarna fietsen we via een omweg terug naar de camping. Toos heeft een mooie route, die gaat langs de noordoever van de Maas naar Hedel. We passeren de dorpjes Well, Amerzoden en Hedel, waarna we de Maas weer oversteken om naar de camping in Vlijmen te fietsen. Heen en terug hebben we 40 km gefietst.

Zaterdagmiddag, 20 sept. staat het carnavalsmuseum Oeteldonk in den Bosch op het programma. We fietsen landelijk naar het museum, dat midden in de stad den Bosch ligt. Het museum bestaat 13 jaar. We worden in groepen rondgeleid door gidsen, die enthousiast vertellen over het carnaval. Over de oorsprong van het carnaval en welke verschillen van carnaval vieren er zijn in de wereld.

Het begin van carnaval is de Vastenavond, die vooraf gaat aan zes weken vasten bij het katholiek geloof. In den Bosch viert men het boerencarnaval; iedereen draagt een boerenkiel zodat er geen onderscheid is tussen arm en rijk. Het Oeteldonkse carnaval is gebaseerd om de middeleeuwse traditie van de omgekeerde wereld. De carnaval in Oeteldonk zoals het nu wordt gevierd, is ontstaan in 1882. Het museum heeft een grote verzameling attributen, kostuums, affiches, foto’s, prenten, schilderijen en vooral ook muziek. Bekende Bossche artiesten zijn de 2 Pinten, die vele bekende carnavalsliedjes gemaakt en gezongen hebben. Na de rondleiding zien we een video van carnavalsoptochten uit het verleden.

We fietsen na het museum weer huiswaarts, nadat we eerst bij bakker Jan de Groot een heerlijke Bossche bol gekocht hebben.
’s Avonds in de knusse huiskamer(kantine) van de camping hebben we een gezellige avond. De uitslagen van het klootschieten en de puzzeltocht worden bekend gemaakt en de winnaars ontvangen een prijsje. Daarna spelen we een speciale bingo met leuke prijzen. Het is die avond nog lang erg gezellig.

Zondag, 21 sept., alweer de laatste dag van het evenement. Rond het middaguur is de sluiting van het evenement. We drinken samen koffie en eten een broodje kroket. Daarna sluit Gré het evenement, ze bedankt Toos en Leo voor de medeorganisatie en wenst iedereen een goede terugreis naar huis. Daarna bedankt Jan de organisatoren Ton, Gré, Toos en Leo voor de goede organisatie van het geslaagde evenement Vlijmen. Zij ontvangen een leuke attentie; een drankje en een bloementje. Tevens ontvangen ze het koperen ABC-plaatje voor het organiseren van het evenement. Daarna bedankt iedereen de organisatoren en we nemen afscheid van elkaar. Einde van een leuk en gezellig evenement in Brabant.