home
leden info

Club-nieuws

Verslag reis Tsjechië van 15 tot 30 juni 2008

Op maandag 16 juni zijn we met 14 caravans gearriveerd op camping Chvalsiny in Zuid Tsjechië. We worden door de camping ontvangen met een bekend Tsjechisch welkomsdrankje. De camping is mooi gelegen aan een meertje en ligt dicht bij het dorp Chvalsiny, dat op loopafstand van de camping is.

Maandag is Bill jarig en we zingen hem ’s morgens toe. Daarna wordt de omgeving van Chvalsiny verkend tijdens een fikse wandeling. Aan het einde van de dag houdt Bill zijn verjaardag feestje en het is gezellig in het zaaltje, waar we heen moesten ivm geluidsklachten de vorige dag.

Op dinsdag  komen we bijeen om over het reisprogramma te horen en we maken kennis met onze gids Petr en onze gids/tolk Mirka. Mirka heeft 3 jaar in Nederland gewoond en vertaalt Petr in duidelijk Nederlands. We drinken koffie/thee met een lekker Tsjechies taartje en ook krijgen we een uitgebreid programma-map uitgereikt. We zullen met onze gidsen om de andere dag met een bus excursie en uitstapjes maken. Aan het eind van de dinsdagmiddag hebben een gezellige barbecue met elkaar.

Woensdag is de eerste excursie naar het stadje Cesky Krumlov, dat dichtbij ( 10 km) de camping is. Cesky Krumlov is een prachtig stadje dat op de UNESCO wereld erfgoedlijst staat. We maken eerst een rondwandeling door het stadje. Het stadje heeft steile straatjes en steegjes met veel winkeltjes en leuke pandjes. Gelukkig hebben we vanaf nu tot het einde van de reis prachtig zomerweer.
Na de lunch bezoeken we het baroktheater. Het is een uniek theater met beweegbare houten decors en coulissen. Binnen 6 sec. kan men dmv handbediende katrollen van decor wisselen. Het theater hoort bij het kasteel, dat we daarna bezoeken.
Het kasteel werd gesticht door de familie Rosenberg in de 14de eeuw. Later werd het ook bewoond door de familie Eggenberg en de familie Schwarzenberg, die er tot 1947 in woonden. Nu is het staatseigendom. Het kasteel is prachtig ingericht en we krijgen een rondleiding met een plaatselijke gids en Mirka vertaalt het voor ons.
We eindigen de dag met een diner in een voormalige brouwerij. Tijdens en na het diner worden we verwend met leuke tsjechiësche muziek door een koper blaasorkest. Er wordt volop meegezongen en velen van ons maken een dansje.
Donderdag, een vrije dag, velen doen inkopen in een van de supers van Ceske Krumlov.

Vrijdag, we gaan het stadje Trebon bezoeken. Trebon is bekend vanwege de kweek van karpers, die in Tsjechië veel gegeten worden. We zien enkele grote meren en kweekvijvers voor de karper. Daarna bezoeken we het stadje Trebon dat een gezellig stadsplein heeft en daar drinken we koffie. Daarna bezoeken we de bierbrouwerij ‘de Regent’, waar we natuurlijk ook het bier mogen proeven.
De lunch in Trebon is een karper menu. De smaak van karper is lekker, echter het is wel oppassen voor de vele graten!
Na de lunch vertrekken we naar de Theresa vallei. Het is een prachtig natuurgebied en we wandelen naar een waterval. Op de terugweg maken we een stop bij een restaurant en velen verorberen op het terras een heerlijke ijscoupe.
Zaterdag is weer vrije dag en we hebben een ABC’ tje bij de caravans. ’s Avonds op het grote scherm in de kantine naar Nederland-Rusland gekeken. Helaas is de EK voor Nederland voorbij!

Zondag, 22 juni, bezoeken we achtereenvolgens kasteel Rozmberk in het gelijknamige stadje, de duivelswand en we gaan varen op het Lipno stuwmeer.
Het kasteel Rozmberk, eeuwen bewoond door het geslacht Rozmberk, ligt hoog boven het stadje en het is een stevige klim omhoog. We krijgen een rondleiding in het mooie kasteel. Helaas is fotograferen verboden.
Na het kasteel lunchen we op een terras aan de rivier de Moldau, waar het druk is met kano’s. We rijden verder en lopen omhoog naar de duivelwand; een steile wand boven de rivier de Moldau. Petr vertelt veel over de geologie van het gebied.
Tenslotte rijden we naar het Lipno meer in het uiterste zuiden van Tsjechië. Een 2 uur durende boottocht op het stuwmeer is een relaxe activiteit bij prachtig zomerweer.

Maandag, een vrije dag en ’s avonds met een grote groep in een dorps restaurant gegeten. Tijdens het eten richt Kart de DVP op (=Dominante Vrouwen Partij) en onze dames worden graag lid. Ook de heren richten hun partij op; ADVP (A=anti).

Dinsdag, vroeg op, want we vertrekken al om 07.00 uur naar Wenen.
Onderweg drinken we koffie en arriveren rond 10.30 in Wenen. Een gids leidt ons door oud-Wenen via allerlei steegjes en we bezoeken een paar oude kerken. Ook bezoeken we de beroemde St. Stefans Dom en zien het huis waar Mozart gewoond heeft en lopen via de Heldenplatz naar het Staatsopera gebouw. Onze dames zingen op de trap van het Opera gebouw Petr toe met het bekende liedje:
Peter is ons ideaal met grijze trui en rode sjaal …. Ooit gezongen door Sweet Sixteen.
Na de 2 uur durende rondwandeling lopen we op eigen gelegenheid door Wenen. We zien op straat de invloed van het EK voetbal in Oostenrijk met straatshows en een vlaggenparade van leuke jonge dames.
Net voordat we moeten vertrekken naar de bus, breekt er in Wenen een gigantische regenbui los. Kletsnat arriveren we in de bus.
Op de terugweg en alweer een beetje opgedroogd, hebben we een voedzaam diner: soep en schnitzel.
Woensdag, een vrije dag. Het is erg warm en de meeste houden het rustig. We eindigen de dag met gezamenlijk pannenkoeken bakken en eten. Karl zorgt voor de muziek.

Donderdag, allereerst bezoeken we het bekendste kasteel van Zuid Bohemen: kasteel Hluboka nabij Ceske Budejovice. Het kasteel is een kopie van kasteel Windsor in Engeland. De weg naar het kasteel is steil omhoog. We krijgen een rondleiding door het kasteel en zien vele rijk versierde kamers en zalen. Ook de verzameling wapens is groots. Het kasteel werd destijds bewoond door de beroemde familie Schwarzenberg.
Na de lunch rijden we naar Ceske Budejovice en bezoeken de Altstadt. Het heeft een groot stadsplein, met overal arcade’s, zodat je zelfs bij regen kan winkelen zonder nat te worden. Overal rondom het plein zijn er mooie gebouwen. Ceske Budejovice is tevens de woonplaats van onze gids Petr. Op weg naar de camping rijden we door het tradionele dorpje Holasovice.
Vrijdag, een vrije dag. Velen doen de laatste inkopen in de supers in Ceske Krumlov. We eindigen de dag met een ABC 'tje.

Zaterdag, de laatste excursiedag maar wel de mooiste naar Praag. Al vroeg-07.00 uur- vertrekken we en drinken onderweg koffie. Deze keer is Mirka alleen onze gids in Praag. Zij weet ons heel veel te vertellen, want haar huidige job is gids in Praag. Ook vertelt ze in de bus veel over Tsjechië; de geschiedenis en het sociale leven, nu en toen tijdens de Russische overheersing. De levens standaard is na 1989, het jaar dat de russen vertrokken, behoorlijk verbeterd.
We starten de rondwandeling in Praag boven de burcht en zullen langzaam afdalen naar de rivier de Moldau. We zien de vele oude gebouwen en kerken. Daarna bezoeken we de burcht, waar de president woont en kijken naar de aflossing van de wacht.  We dalen verder af en steken de rivier de Moldau over via de beroemde Karelsbrug. Op de brug staan veel schilders, die hun waar exposeren maar ook een snelportret van je willen maken.
We eindigen de wandeling in de Stare Mesto - oude stad en zien op het plein de beroemde  sterrenklok en het standbeeld van Joseph Hus, de Tsjechische evangelist. Vermoeid eindigen we de wandeling in het restaurant voor de warme lunch; soep, kip-frites, apfelstrudel. Na de lunch bezoeken we op eigen gelegenheid Praag. Om 17.00 uu verzamelen we weer bij de bus en vertrekken richting camping. Na een korte stop in een wegrestaurant, zijn we om 21.00 uur weer op de camping.

Zondag, de dag voor vertrek is iedereen druk bezig zijn voortent of luifel af te breken. Het is zeer warm en er wordt menig zweetdruppeltje gelaten. Om 17.00 uur is de afsluiting van de reis met een barbeque georganiseerd door de camping met onze gidsen Petr en Mirka. Voor vlees en drank is ook gezorgd. Het is uiterst gezellig, mede door de muziek van Karl. Vooraf aan de barbecue zien we op het groot scherm de foto’s die Petr van ons tijdens de excursies heeft gemaakt. Iedereen krijgt een CD met al de foto’s van Petr. ’s Avonds naar de EK finale voetbal gekeken.

Tot opluchting wint Duitsland niet, zodat we morgen op de terugreis door Duitsland niet overal duitse vlaggetjes zullen zien.
Einde van een boeiende kennismaking met Tsjechië, ieder equipe heeft van de reis genoten. Dank aan de organisatie Aucost reizen.