home

Zesde lustrum

Verslag van het lustrum-30 jaar ABC- in Vessem
van 19-23 april 2017

Woensdag, 19 april 2017 staan we met 26 caravans op de Eurocamping te Vessem.
We hebben een groot veld waar we met z’n allen kunnen staan. Het weer is prima; veel zon echter wel lage temperaturen. De camping heeft op ons veld een grote paviljoen tent geplaatst, zodat we bij minder weer toch bij elkaar kunnen zitten.
We starten woensdagmorgen met gezamenlijk koffie drinken in de grote tent. Jan heet iedereen welkom op ons lustrum evenement en iedereen ontvangt het programma voor deze feestweek. Na afloop verzamelen we ons voor de groepsfoto (zie boven).

's Avonds is er in de campingkantine een gezellige avond. We spelen een zogenaamd letterspel, waarbij men overal letters moeten ontdekken, die in een slagzin moeten komen. Hans legt het spel uit en vertelt hoe men aan de letters kan komen.
Wim heeft op de landkaart van Nederland met vlaggetjes aangegeven waar de ABC de afgelopen dertig jaar heeft gestaan. Het is indrukwekkend waar we overal hebben gestaan. Immers vier x per jaar en dan dertig jaar, dat betekent 120 vlaggetjes en daarnaast nog de reizen naar het buitenland. Van diverse evenementen worden leuke herinneringen en gebeurtenissen opgehaald.

Donderdag, 20 april, we gaan in twee groepen naar de meervalkwekerij in Spoordonk. Aangekomen bij de kwekerij drinken we eerst op het terras in de zon koffie met een appelflap.
Daarna vertelt eigenaar Jack van der.Schoot over zijn bedrijf. Hoe hij als varkensboer ten gevolge van de varkenspest zijn bedrijf gewijzigd heeft in de educatieve viskwekerij ‘de Stroom’.
Met foto’s vertelt Jack over de geschiedenis en de opzet van het bedrijf. De meerval die er gekweekt wordt is de Afrikaanse meerval, die qua smaak lijkt op een gerookte makreel. We bezoeken de hal waar de meerval wordt gekweekt en het is spectaculair als de vissen gevoerd worden. Hierna wandelen we naar de vlinderweide, de kikkerpoel en tenslotte naar de rivier de Beerze. Ook maken we onderweg twee groepsfoto’s in een lindenronde (zie onder) Daarna wandelen we terug naar het terras waar we nog een drankje krijgen.

Aan het einde van de middag is er een gezellig Happy Hour in de paviljoentent. De organisatie heeft lekkere hapjes gemaakt. Ook zijn er twee jarigen en die trakteren ons op kippenboutjes.

Vrijdag, 21 april. Vandaag staat de fietstocht naar ‘ín den Bockenreijder’op het programma. Gelukkig is het goed weer en we vertrekken in twee groepen. De 1ste groep vertrekt om 11.00 uur en de 2de een half uur later. We fietsen via Hoogeloon, Casteren en Netersel naar Lage Mierde waar na 12 km de 1ste stop is. We lunchen in bistro Dorpzicht; twee broodjes/kroket met koffie/thee. De 1ste groep is net klaar met eten als de 2de groep arriveert.
De 2de etappe gaat door het prachtige landschap ‘de Utrecht’, een 3000 ha groot bosgebied ten zuiden van Tilburg.  De 2de stop is bij restaurant ‘in den Bockenreijder’ na 24 km. Helaas was toen de zon even weg en kunnen niet van het mooie terras genieten, maar zitten we binnen.
De laatste etappe gaat eerst nog door het bos van de Utrecht langs de grote vennen de Flaes en het Goorven, waar we even stoppen bij de uitzichttoren voor een foto. Na 36 km arriveren we op de camping.

’s Avonds houden we de jaarlijkse Algemene Leden Vergadering. Het is een nuttige vergadering en voor alle evenementen in 2018 melden zich organisatoren.

Na de vergadering toasten we feestelijk op de ABC.
Daarna volgt een heerlijk buffet, verzorgd door de lokale slager. We eindigen het diner met een feestelijk ijsfestijn.

Zaterdag, 22 april. De mannen vertrekken naar het DAF-museum in Eindhoven. De dames blijven op de camping en gaan knutselen in de paviljoentent. Ze maken een geurkussentje.
In het DAF-museum hebben we een rondleiding. Allereerst wordt verteld over de historie en de groei van DAF tot een concern dat vrachtwagens en personenwagens maakt.
De personenwagens waren uniek door de variabele aandrijving. Na het faillissement in 1998 maakt DAF een doorstart met de helft van het personeel. Het bouwen van personenwagens stopt en er worden alleen nog maar vrachtwagens geproduceerd. Na enkele jaren neemt Paccar DAF over en het wordt weer een succesvol concern.
In het museum is de begane grond voor de vrachtwagens. Op de bovenverdieping zijn alle varianten van de personenwagens te zien.

Zaterdagavond is de grote feestavond. We hebben de zangeres Sandra Mooij met haar gitarist/zanger Renee gecontracteerd. Ook zijn de ABC-donateurs uitgenodigd en zijn we totaal met 60 personen op het feest.
We hebben een geweldige avond met lekkere muziek. Ze starten de avond met een reeks country liedjes. Daarna Hollandse hits en andere bekende liedjes en er wordt lekker gedanst. Bijzonder is de samenzang met onze leden Jeanne en Andre, later ook met Karl en Fera.
De sluiting van het feest, al in de kleine uurtjes, is met –You never walk alone en – mag ik dan bij jou- van Claudia Debrij en zal nog lang in onze herinnering blijven.

Zondag, 23 april, de laatste dag en de meesten zullen vandaag weer naar huis vertrekken. We starten al om 10.00 uur met een gezamenlijk ontbijt in de campingkantine. Er is prima voor ons gezorgd en het smaakt uitstekend.
Na het ontbijt gaan we over naar de afsluiting van deze feestelijke week.
Hans begint en bedankt de organisatoren (familie Van Zwam,Van der Hof) van de Senheimreis in 2016. Zij ontvangen een bloemetje en een heerlijke fles wijn.
Daarna maakt Hans de uitslag van het letterspel bekend. Het onthullen van de slagzin gebeurt letter voor letter. Uiteindelijk wordt de slagzin:
bedankt voor uw komst en tot de volgende keer, het bestuur
Jeannet en Hans zijn de winnaar en ontvangen een leuk geschenkenpakket.

Tenslotte bedankt Hans de camping voor de prettige samenwerking en hun inzet om ons lustrum tot een succes te maken. Corry, de eigenaresse van de camping en vurig PSV supporter, ontvangt tot haar verrassing een PSV outfit special edition. Zij heeft het nog niet in haar collectie PSV-shirts en is er heel blij mee. Hans geeft Corry achtereenvolgens de kousen, broekje, jasje en tenslotte het shirt, alles van PSV. Hans bedankt haar en overhandigt ook het ABC-vaantje. Korte tijd later verschijnt Corry in de zaal in de nieuwe PSV-kleding.

Jan, in zijn slotwoord, bedankt alle aanwezigen voor hun komst.
Hij informeert over de uitkomst van het gesprek van het bestuur met onze dieetmensen.
Ook bedankt Jan de familie De Ruijter voor het overzicht dat Wim woensdagavond toonde welke campings de ABC in 30 jaar bezocht.
Lyda wordt bedankt voor de organisatie van het knutselen op zaterdag met onze dames.

Tot slot worden de organisatoren van het lustrum -het ABC-bestuur- door Wim bedankt. Hij overhandigt hen het ABC-plaatje.
Einde van een feestelijk 6de lustrum, 30 jaar ABC.