home
lid worden
leden info

Club nieuws

Verslag van het evenement Heemskerk van 8-11 oktober 2015.

foto-1Donderdag 8 oktober, we staan met zestien caravans op een mooi terrein van camping Noorddorperbos te Heemskerk. We drinken met de groep ’s morgens koffie en Gré heet ons welkom.
’s Middags bij mooi zonnig weer, spelen we een Jeu de Boule toernooi. We spelen drie spelletjes met wisselende groepen.

’s Avonds is er in de kantine een gezellige avond. We drinken koffie met een ezelsoor. De Heemskerkers heten ´ezels´, vandaar het gebakje. Bertie vertelt waarom Heemskerkers ezels genoemd worden.

foto-2Gré opent het evenement en vertelt in het kort het programma van het evenement. Daarna doen we een kennisquiz en krijgen achtereenvolgens vragen over sport en over culinair.
Tijdens de avond worden we verrast met het optreden van tante Trees (Bertie) en nicht Trudy(Gré). Zij vertellen hoe het leven 60 jaar geleden was en hoe het nu er aan toe gaat. Daarna blijft het nog lang gezellig in de kleine kantine.

foto-3Vrijdag, 9 oktober, ’s morgens met de fiets naar Castricum. Eerst bezoeken we de tuin van kapitein Rommel. Het is een mooi aangelegde tuin met een grote waterpartij in het midden. Overal zijn er verborgen zitjes en hoekjes. Ook staan er veel verschillende soorten bomen en struiken. Helaas regent het een beetje, zodat men al snel naar het bijbehorende restaurantje gaat voor een kop koffie.
foto-4
Na de lunch bezoeken we in Castricum het huis van Hilde. Het huis van Hilde is een museum over de archeologie en de bewoningsgeschiedenis van Noord Holland. Immers Noord Holland bestaat uit een breed duingebied van noord naar zuid en met ten oosten een groot laagveen gebied, dat geregeld door de zee overstroomde. Daardoor ziet de kaart van NH tijdens de afgelopen eeuwen er steeds wisselend uit. We zien in het museum hoe men vroeger leefde. Verder zijn er bij opgravingen vele bodemvondsten gedaan. In grote vitrines zijn ze te zien. Met soms een bijbehorend video. Ook staan er overal beelden van mensen die er vroeger geleefd hebben. Onder andere Hilde waar het museum naar genoemd is.

Daarna fietsen we door het prachtige duinlandschap van Castricum.

foto-5foto-6Zaterdag, 10 oktober, met de fiets of auto rijden we over de sluizen naar de haven van IJmuiden. We maken een rondvaart. Eerst door de vissershaven, waar de diverse typen vissersboten liggen. Onze gids aan boord weet er alles over te vertellen. Daarna in de haven langs verschillende zeeschepen naar de Noordzee. Het is mooi zonnig weer met een matige bries. We zitten heerlijk in de zon en genieten van het uitzicht. We varen een eind richting Zandvoort, waarna we omkeren en weer terugvaren. Tijdens de terugreis ontvangen we nog aan boord een zee diploma.
Terug op de camping, breekt iedereen zijn tent of luifel af. Gelukkig is het doek goed droog en kunnen we het zo opbergen.
’s Avonds in de kantine spelen we een Rummikub toernooi. We spelen vier spelletjes. De organisatie heeft gezorgd voor lekkere hapjes. Het is spannend met het Rummikub spel en de tijd vliegt voorbij.

Zondag, 11 oktober, de laatste dag. Om 10.30 uur komen we bijeen in de kantine voor de afsluiting van het evenement.
Allereerst worden de winnaars bekend gemaakt van de spelletjes. Bij het Jeu de Boule zijn Willie en Jan de winnaars. De kennisquiz wordt gewonnen door Bella en Peter. Tenslotte bij het Rummikub  hebben Helma en Jack de laagste punten en zijn dus de winnaars.

foto-7Gré sluit het evenement en bedankt iedereen voor de gezelligheid en wenst ons een goede terugreis.
Ook bedankt Gré de camping voor de prettige samenwerking en ze ontvangen het ABC-vaantje. Ook de camping bedankt ons en we ontvangen ieder een roos als attentie.

Jan, als voorzitter, bedankt de organisatoren; Gré, Bertie en Ton, voor het leuke weekend evenement en reikt hen het koperen ABC-plaatje uit. Verder ontvangen ze een bloementje en een drankje. Jan wenst ons ook een goede thuisreis en tot ziens op onze nieuwjaarsreceptie 9 januari 2016.