home

Club-nieuws

Weekevenement in Enkhuizen

10 juni tot en met 17 juni 2006

Enhuizen, wat stel je je daar bij voor. Wij hadden geen idee. Toch maar ingeschreven voor dit weekevenement. Je kent het wel. Een aantal dagen van tevoren de caravan ophalen, schoonmaken en inpakken en dan op weg naar Enkhuizen. Op de dijk door het Markermeer zagen wij al in de verte de eerst contouren van het oude Zuiderzeestadje Enkhuizen.

Begon het evenement op zaterdag, wij arriveerden een dag eerder. Wij werden ontvangen door een aantal clubleden die op donderdag reeds waren aangekomen. Zij namen de honneurs waar voor de organisatie, die op de fiets enkele routes verkenden voor de volgende week.

Natuurlijk eerst de caravan op zijn plaats zetten en dan koffie. Na het uitwisselen van nieuws toch eerst maar de caravan verder gereed maken, stroom aansluiten zodat de koelkast kon koelen.

Na het eten zijn we even wezen fietsen, Enkhuizen verkennen. Eerst de binnenstad en daarna de haven. Een leuk gezicht hoor al die bootjes met rood gebruinde mensen aan boord.

Zaterdag. de eerste dag van het evenement, kwamen de andere deelnemers van de club binnen druppelen. De eerste was er al voor tienen. En, natuurlijk het wel verdiende bakje koffie met een kleine traktatie. Tegen het middaguur waren de meeste binnen. In het begin van de avond werd het Enkhuizens-evenement geopend. Na het welkomstwoord kon een ieder even gezellig bijkletsen. Je had elkaar al zeker een maand niet gezien. En dan kan er veel gebeuren. Het bleef die avond nog lang gezellig.

Zondagmorgen, het was al vroeg warm. Onze organisatie had een bezoek gepland aan het stoommachine museum in Medenblik. Wij zouden eerst met de fiets, maar dat werd toch de auto. Weldra kwam het stoommachinemuseum in zicht. Binnen in de kantine werden we onthaald op een lekkere kop koffie en een fris stuk appeltaart. Mooi hoor zo’n museum. In de vitrine stonden speelgoed stoommachientjes. De gids had alles voor ons uit de kast gehaald. De ketel was opgestookt en het stoomfestijn kon beginnen. Voor de heren een walhalla. Jammer dat er zo veel van dit culturele stoomerfgoed verloren is gegaan

Maandag op naar Lutjebroek. Wij waren al gewaarschuwd. Neem de hoedjes mee en zonnebrandcrème. Hoezo? Nou we zitten de gehele dag op de boot. En ja hoor. In Lutjebroek aangekomen kwamen twee platbodems aangevaren met stoelen aan de zijkant en tafels in het midden. Eerst dachten we nog wat gaat er nu gebeuren, maar na het inschepen om half elf werd het gelijk al gezellig. Na zo’n anderhalf uur varen door West-Friesland kwamen we aan in de oude havenstad Enkhuizen. De boten zochten een koele plek op onder de bomen, de kist ging open en de lunchpakketten werden uitgedeeld. Lekker smullen. Koffie en thee kwamen te voorschijn. Wie maakt dit nu mee picknicken op het water. Na de lunch lekker verder varen door de wateren van Enkhuizen. Er werd gezongen en moppen getapt. We werden van de kant wel eens met argus ogen aan gekeken. Wat zijn dat nu voor ouden van dagen. Nee hoor gilt een van de clubleden gewoon een caravanclub. Op naar een echt eiland. Daar moeste tafels en stoelen van boord en ja hoor, de kist ging weer open. Happy hour werd er geroepen. Een koel biertje een glaasje wijn en fris werd rond gedeeld. Kaas en worst zaten natuurlijk ook in de kist. Na dit gezellige happy hour werd koers gezet naar Lutjebroek. Na het ontschepen rond half zes, fietste het hele gezelschap weer naar de camping.

Dinsdagmiddag werden de mannen van de vrouwen gescheiden. De dames brachten een bezoek aan het hoedenmuseum en de heren fietsen naar het Saet en Cruytmuseum in Andijk. Het was wel erg warm om te fietsen, maar op de dijk geeft de wind wel enige afkoeling.

Woensdag had de organisatie een vrije dag gepland. Dus eerst lekker even uitslapen de boel doen en dan maar kijken wat we gingen doen. Jammer dat dit een mindere dag was. Fietsen ging wel maar dan werd je behoorlijk nat. Dus een uitstapje naar de Enkhuizer markt. ’s Avonds deelname aan het jeux de boules toernooi op een echte baan. Jammer dit ging niet door vanwege de regen en werd verplaatst naar de camping. Velen gooiden weer als vanouds. Je moest toch die beker mee naar huis nemen en een jaar op je schoorsteen hebben staan. Tijdens dit toernooi werd een hapje en een drankje geserveerd.

Donderdag moesten we wel echt vroeg uit de veren. Er was een bezoek aan een hertenfarm gepland. Wat ik mij daar moest voorstellen wist ik niet. Aangekomen bij deze farm werden wij welkom geheten door de eigenaar en zijn vrouw. Na een lekker kopje koffie met een koekje werd uitleg gegeven waarom zij deze farm begonnen waren. Tijdens deze uitleg werd ook een heerlijk stukje worst geserveerd. Maar goed dat niet iedereen het wist dat het hertenworst was anders waren er waarschijnlijk nog diverse stukjes blijven liggen. Na de uitleg stapten we allemaal op een boerenwagen en nam de eigenaar ons mee naar zijn farm. Het begon heel licht te regenen, maar dat mocht de pret niet drukken. Na zo’n veertig minuten buiten te hebben doorgebracht werden we getrakteerd op een hertengoulash. Lekker warm en met een prettige nasmaak. De rest van de dag hadden we vrij alleen moesten we ’s avonds op tijd zijn voor het happy hour. Bij terugkeer op de camping zetten de mannen gezamenlijk enkele parasols op. Hierover werd een zeil gespannen en zo kon iedereen weer droog zitten.

Vrijdag was het tentendag. Op naar Karsten tenten in Hoorn. Hier kregen we uitleg over hoe Karsten haar tenten maakt. Dit zijn geen gewone tenten, maar één die je kunt opblazen. Een voortent voor de caravan was ook mogelijk. De rondgang door de zeilmakerij was erg interessant. Je kon aan alle medewerkers vragen wat je wilde. Natuurlijk wel op het gebied van tenten. Na afloop even Hoorn in. Een leuk stadje waar je wel even kan zwerven. Op naar de camping waar we met z’n allen gaan BBQ-en. Allemaal gezellig bij elkaar. Maar kun je je BBQ ook op een plastic tafel aan steken? Er was er een die dat probeerde, alleen het succes bleef uit. Met kunst en vliegwerk werd het brandende gevaarte op de grond gezet. Gelukkig konden de onfortuinlijke eigenaren van deze BBQ toch hun vlees gewoon roosteren.

Zaterdag alweer de laatste dag van het evenement. Rond twaalf uur werd afscheid genomen en bedankten de organisatoren iedereen voor de gezellige week. Allen die aan dit evenement hebben meegedaan kunnen terug kijken op een geslaagde week.