home
leden info

Clubnieuws

Evenement Akersloot van 8 tot 15 september 2012

Op zaterdag 8 september staan we met 23 caravans en campers op camping “de Boekel” in Akersloot. De camping is mooi gelegen aan het N.Hollandskanaal en we staan gezellig bijeen op mooie veldjes. Het is prachtig zomerweer en velen zijn al een paar dagen eerder gekomen om te genieten van het mooie weer en om de omgeving alvast te verkennen.

aakersloot-002Op zaterdagmorgen drinken we gezamenlijk koffie bij de organisatie. ’s Avonds opent Gré het evenement en vertelt in het kort het programma van deze week. Daarna worden er spelletjes gedaan, waarbij kaarten en Keezen de favoriete spelletjes zijn.

Zondag, het weer is top: zonnig en 25 graden. De dag staat in het teken van een mooie fietsroute van ongeveer 40 km. We fietsen de zgn. Pontjesroute. De route gaat om het Alkmaardermeer aakersloot-004en er zitten vier pontjes in de route. Bij vertrek ontvangen we een lunchpakket voor onderweg. Het eerste pontje is over het NH-kanaal bij Akersloot en na een uurtje fietsen bereiken we het dorpje Rijk waar Els en Jaap ons verrassen met een kopje koffie met cake. De route is prachtig en de oversteek met de pontjes maakt het extra leuk. Vermoeid arriveren we aan het eind van de middag weer op de camping.

Maandag, 10 september.
Het motto van het evenement is “Actief bezig zijn” en daarom is er vandaag een Jeu de Boule toernooi om het ABC-kampioenschap 2012. Het gaat om de kampioenen bij zowel de heren als bij de dames. We worden in groepjes van vier ingedeeld. De organisatie heeft er een Frans sfeertje aan gegeven door na ieder spel een rood wijntje en een hapje Franse kaas te serveren. We spelen totaal drie spellen. Na afloop op het eind van de middag borrelen we gezellig verder.

aakersloot-006Dinsdag, we gaan zelf kaas maken! Om 10.30 u vertrekken we naar de kaasboerderij Zeilzicht in Schermer. Na de humoristische introductie van de boerin, zien we in een video hoe kaas gemaakt wordt.
We worden gesplitst in twee groepen; de ene wandelt met de boer rond op de boerderij en de andere groep gaat kaasmaken. De boerderij is een melkveehouderij.
We bezoeken de drie schuren van de boerderij en zien hoe d.m.v. melkrobots de koeien automatisch gemolken worden en de mest d.m.v. een schoonmaakrobot verwijderd wordt. De groepen wisselen en we gaan zelf kaas maken. Allereerst moeten we voor de hygiëne, plastic mutsjes, jassen en schoenen aandoen. We krijgen allemaal een emmer stremsel; dit is melk met zuursel. We moeten het stremsel  snijden en roeren aakersloot-008totdat het wat stijver is geworden. Nadat er twee liter warm water is toegevoegd en het weer goed gemengd is, gaan we deze twee liter vocht er uit filteren. Daarna wordt het geheel met de hand in een kaasvorm geperst. Tenslotte worden alle kaasjes gedurende een uur onder een grote pers gezet. Aan het eind van de middag ontvangt ieder zijn eigen kaasje met het recept hoe we de komende drie weken het kaasje moeten laten ouderen.

Woensdag, 12 september- het is weer spelletjes dag en we spelen het Molkka spel. Nadat we eerst gezamenlijk koffie hebben gedronken, worden we in twee groepen verdeeld voor het Molkka spel. We moeten met een werpbalkje kegels omgooien. Er zijn veertien genummerde kegels en de werpafstand is drie meter. De kegelnummers zijn van 0 tm 13. Winnaar ben je als je precies 50 punten hebt. Als je boven de 50 punten uitkomt dan ga je terug naar 25 punten. Driemaal achtereen mis gooien, betekent diskwalificatie.
Aan het eind van het spel zijn er vijf personen die 50 punten hebben gehaald. In de finale die de winnaars daarna spelen, wordt uiteindelijk Bernard de Molkka-kampioen.

aakerslooot-010Donderdag, na een avond en nacht met onweersbuien is het gelukkig droog en schijnt de zon weer. We gaan naar de Bravilor fabriek in Heerhugowaard. Bravilor is een fabriek waar koffiezet apparatuur gemaakt voor de horeca. Ook de ABC-club heeft een dergelijk koffiezet apparaat. Na de introductie en koffie worden we in de fabrieken rondgeleid. We zien hoe met diverse robots de metalen platen en plastic panelen gemaakt worden. Velen bezoeken daarna de caravanboulevard in Heerhugowaard, misschien wel op zoek naar een nieuwe caravan!

Terug op de camping hebben we aan het eind van de middag een gezellig ABC’tje met hapjes en drankjes van de organisatie. Jaap maakt tevens de uitslag bekend van de Jeu de Boule wedstrijd. Winnaar bij de dames wordt Mieke Noordenburg en Jan Duin wint de beker bij de heren.

Vrijdag, het is een sombere dag en er staat een forse wind. Op het programma staat een barbecue. De organisatie heeft voor vlees gezorgd. Gelukkig mogen we gebruik maken van het overdekt terras op de camping, zodat we geen last van de regen hebben. Bovendien wordt het lekker warm met al die brandende BBQ’s.

Zaterdag, 15 september. De zon is weer present en de meesten breken tent en luifel af, die gelukkig aakersloot-012droog zijn. Om 11.30 uur is in de campingkantine de afsluiting van het evenement. Jaap blikt kort terug op de gezellige week in Akersloot. Hans bedankt namens de deelnemers en het bestuur de organisatoren Els, Gré, Jaap en Ton. Ze krijgen een bloemstukje, een drankje en het ABC-plaatje. Daarna is er nog een voedzame lunch waarna iedereen afscheid neemt. Einde van het leuke evenement in Akersloot en tevens het einde van het campingjaar van de ABC-club.