home

Clubnieuws

Verslag van het evenement Rockanje
29 augustus tot 2 september 2018

We staan met 15 caravans op twee veldjes van midicamping van der Burgh in Rockanje. De organisatoren zijn Jeannette, Corrie, Hans en Bert.

Woensdagmorgen 29 augustus is het koffiedrinken. Het regent licht en we gaan naar de schuur van de camping, die ingericht is als een grote huiskamer.

Ook ontmoeten we de oud-leden uit de regio Rotterdam die nu donateur van de ABC-club zijn. Na de koffie met taart openen Corrie en Jeannette het evenement en vertellen in het kort het programma van deze week.
’s Avonds komen we weer bij elkaar in de ‘schuur ‘ en Hans draait video’s van vroegere ABC- evenementen. Het is een gezellige avond en samen met de oud-leden vermaken we ons met de leuke video’s van vroeger.

Donderdag 30 aug., gelukkig is het regenen gestopt en het is half bewolkt en droog. ’s Middags rijden we met de auto naar Futureland op Maasvlakte2.
Op weg erheen passeren we allerlei havens en kranen, die de containers uit de zeeschepen takelen en neerlaten in binnenvaartschepen, op treinen en op vrachtwagens. Maasvlakte2 is een gigantisch groot gebied dat 10 jaar geleden is ontstaan door zandopspuiting uit de Maasvlakte.
Futureland is het informatiecentrum over Maasvlakte2. In het gebouw maak je kennis op interactieve wijze met alle activiteiten op de Maasvlakte2. Men kan met en VR-bril (virtual reality) b.v. zelf de containerliften besturen.

Na het bezoek aan het informatiecentrum stappen we in de bus die langs alle havenactiviteiten rijdt. Een gids voorin de bus geeft toelichting op wat we zien. Ook rijdt de bus op het gesloten terrein van APM waar reusachtig grote liften de containers automatisch uit de zeeschepen hijsen. De containers worden daarna door onbemande wagens automatisch vervoerd naar de terminals voor het beladen van trein, of vrachtwagen of binnenvaartschip. Na een rit van 1,5 u zijn we terug bij het gebouw van Futureland. Daarna rijden we naar het strand van Oostvoorne en op het terras van het Restaurant aan Zee drinken we koffie in de zon.

Vrijdag 31 aug., al vroeg vertrekken we met de fiets naar Hellevoetsluis. In het dok van de haven ligt het ramtorenschip “de Buffel”. De Buffel is een ijzeren schip dat door stoommachines wordt aangedreven en midden op het schip is een toren waarop 2 kanonnen staan. De toren kan 360° draaien.

De Buffel is in Schotland gebouwd en van 1868 tot 1896 in dienst geweest bij de Ned. Marine als ramtorenschip, ter verdediging van de Ned. Kustwateren. Na 1896 is het schip  verbouwd tot opleidingsschip van de Marine.
Na de koffie in de kombuis worden we in 3 groepen gedeeld en iedere groep bezoekt met een gids het marineschip. Allereerst vertelt onze gids in alle details hoe de stoommachine werkt. Daarna bezoeken we de voorplecht waar zich het ´ram´gedeelte bevindt en verder zien we ook hoe de toren midden op het schip staat, waar bovenop de 2 grote 28cm kannonen staan. Verder zien we hoe de bemanning leefde en sliep op het schip.
Na 2 uur verlaten we het schip en de meesten pakken in Hellevoetsluis een terrasje voor de lunch. Het is prachtig zomerweer en volop zon, dus genieten.

Daarna fietsen we terug naar de camping.
Aan het einde van de middag een gezellig Happy Hour. De organisatie heeft gezorgd voor hapjes en een drankje. Ook spelen we een spelletje; wie het snelst een ouderwetse houten strandstoel kan opzetten. Het is toch niet zo eenvoudig en er worden soms vreemde zitjes gemaakt. Herman is het snelst en wordt winnaar. Tenslotte verrast de organisatie ons op het eind met een kop soep met stokboord en daarna gaat iedereen naar zijn caravan.

Zaterdag 1 september, we vertrekken al vroeg per fiets naar de Tenellaplas in Rockanje. In het bezoekerscentrum begint de rondwandeling met 2 IVN-gidsen in het natuurgebied rond de Tennellaplas.
Het terrein waarin de Tenellaplas zich bevindt werd in de Tweede Wereldoorlog door de Duitse bezetter afgeplagd en afgegraven ten behoeve van de aanleg (en camouflage) van bunkers in de duinen. Wat overbleef was een woeste vlakte die na deze grondige vernieling was overgebleven. Sipkes was adviseur voor de duinterreinen van Natuurmonumenten op Voorne en hij vatte het plan op om op dit terrein een heemtuin aan te leggen. Nadat een zandzuiger de plas had gecreëerd en het vrijkomende zand op de noordelijke oever had geworpen, lag hier een, door het aanwezige schelpengruis, kalkrijke zandvlakte. Die werd met elzen en berken beplant. De elzen werden geplant om de bodem wat stikstofrijker te maken. Er lag nu een flauwe helling vanaf het grondwater tot enkele meters daarboven. Soorten zoals zwarte populier, grauwe abeel en kruipwilg bleken langs natuurlijke weg op te komen, evenals teer guichelheil - Anagallis tenella. Het spontane voorkomen van teer guichelheil, een zeldzaam plantje, inspireerde Sipkes tot de naam “De Tenellaplas”.

De 1ste gids doet de korte wandeling door de heemkundetuin. De 2de gids doet de langere wandeling rond de Tenellaplas in het Voornse duin. We zien vele soorten bomen en plantjes, die druk bezocht worden door allerlei insecten.
Het is een prachtig natuurgebied en onze gidsen weten er alles over te vertellen.
Na de rondwandeling fietsen we naar het strand van Rockanje. Op het terras van het strandpaviljoen drinken we koffie en velen lunchen er ook. We genieten volop van het prachtige zomerweer met uitzicht op het strand en de Noordzee.
Tot slot fietsen we weer naar de camping en diegenen die morgen weer huiswaarts gaan, breken de luifel of voortent af.

’s Avonds is in de schuur een feestelijke avond. We hebben een disk jockey die gezellige muziek draait. Er wordt volop gedanst en de organisatie serveert heerlijke hapjes. Tussendoor spelen we het bekende TV-spel “Alles mag op zondag” van Jandino. Je speelt het spel met drieën en telkens moeten 2 raden wat de ene uitbeeldt, waarna met wisselt van plaats.
Het feest duurt tot 12 u en vermoeid van het dansen en zingen gaan we terug naar de caravan.

Zondag 2 september, alweer de laatste dag. Om 10.00u de sluiting van het evenement. Na de koffie worden de winnaars bekend gemaakt van de spelletjes die we de afgelopen dagen gespeeld hebben. Jeanette en Corrie reiken de prijzen uit. De winnaars zijn; voor het zakjes voelen-Jan, het snoepjesraden-Hans, de woordpuzzel-Annemarie, het snelst een strandstoel opzetten- Herman. Zij ontvangen een surprise. Tot slot bedankt Corrie allen en sluit het evenement.

We ontvangen tevens een lunchpakketje voor onderweg.
Hans bedankt de organisatie namens de deelnemers en het bestuur. Jeanette en Corrie ontvangen een bloementje, Hans en Bert ontvangen naast de fles wijn het koperen ABC-plaatje.
Einde van een gezellige week in Rockanje.